Een dosis vitamine C zou de moraal kunnen opkrikken van patiënten in een noodsituatie of na een ongeval. Dat ontdekten Canadese onderzoekers na een eenvoudig experiment in het Jewish General Hospital in Montréal.
Op willekeurige basis kregen acute patiënten 7 of 10 dagen lang een vitamine C of een vitamine D-supplement. Wie vitamine C nam, zag zijn humeur verbeteren.
Een effect dat niet werd vastgesteld bij wie vitamine D te slikken kreeg, 'wat bewijst dat we niet te maken hadden met een placebo-effect', aldus onderzoeker John Hoffer, die evenwel benadrukt dat er nog een groter onderzoek moet gebeuren om de resultaten te bevestigen.
Eerder onderzoek wees uit dat patiënten op de spoed erg lage niveau's vitamine C en D in hun bloed hebben. Toch krijgen patiënten niet vaak vitaminesupplementen, terwijl vitamine C goedkoop en veilig is, én grootse gevolgen zou kunnen hebben. (edp)

Vrouwen die een vitamine C-rijk dieet volgen, hebben minder rimpels.
Dat blijkt onder andere uit een studie die werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift ‘The American Journal of Clinical Nutrition’. In die studie werd het verband tussen voedingsgewoontes en vroegtijdige huidveroudering onderzocht. Uit het onderzoek bleek dat vrouwen die veel vitamine C aten, een jongere, gezondere en meer gehydrateerde huid hadden, en dit in tegenstelling tot vrouwen die veel vet en weinig vitamine c eten.[1]
Maar hoe kan dit? Hoe kan vitamine C ervoor zorgen dat je minder rimpels hebt? Da’s eenvoudig te verklaren: vitamine C is essentieel voor de vorming van collageen , en collageen is dan weer een stof die bepaalt hoe elastisch en stevig je huid is (en blijft).
Datzelfde collageen zorgt trouwens ook voor een goede wondgenezing én sterke botten.
[1] http://www.ajcn.org/content/86/4/1225.abstract
Een dosis vitamine C zou de moraal kunnen opkrikken van patiënten in een noodsituatie of na een ongeval. Dat ontdekten Canadese onderzoekers na een eenvoudig experiment in het Jewish General Hospital in Montréal.
Op willekeurige basis kregen acute patiënten 7 of 10 dagen lang een vitamine C of een vitamine D-supplement. Wie vitamine C nam, zag zijn humeur verbeteren.
Een effect dat niet werd vastgesteld bij wie vitamine D te slikken kreeg, 'wat bewijst dat we niet te maken hadden met een placebo-effect', aldus onderzoeker John Hoffer, die evenwel benadrukt dat er nog een groter onderzoek moet gebeuren om de resultaten te bevestigen.
Eerder onderzoek wees uit dat patiënten op de spoed erg lage niveau's vitamine C en D in hun bloed hebben. Toch krijgen patiënten niet vaak vitaminesupplementen, terwijl vitamine C goedkoop en veilig is, én grootse gevolgen zou kunnen hebben. (edp)

Hoeveel stukken fruit of groentenmoet je op een dag eten om genoeg vitamine C binnen te krijgen?
Een gemiddelde niet-rokende volwassene heeft 120 milligram vitamine C per dag nodig om normaal te kunnen functioneren. Dat staat gelijk aan 5 porties groenten of fruit per dag.
Dat dit streefcijfer in de praktijk voor de modale Belg moeilijk haalbaar is, blijkt uit het Belgische voedingrapport uit 2008. Dit rapport onderzocht hoe gezond de gemiddelde Belg nu eigenlijk echt eet.
En daaruit blijkt dat er nog héél wat werk voor de boeg is[1]:
Het is dus niet zo goed gesteld met de consumptie van groenten en fruit in België.Heb je trouwens een verhoogde behoefte aan vitamine C, dan zijn 5 porties per dag niet voldoende.

Cholesterol omlaag door vitamine C !
Het cholesterol kan verlaagd worden met een dagelijks supplement van vitamine C. Dat blijkt uit een verzameling van 13 verschillende studies onder in totaal bijna 500 personen.
Bij het dagelijks nemen van een vitamine C supplement daalde het LDL-cholesterolgehalte, in de volksmond gekend als ‘slechte cholesterol’, met meer dan 5%.
Het is de antioxidantwerking van vitamine C die het gunstige effect zou kunnen verklaren. Door die antioxidanten zou de slechte cholesterol beter afgevoerd kunnen worden uit het lichaam. En dat is geen overbodige luxe, want zo maar eventjes 80% van de Belgen boven de 35 heeft een te hoge cholesterol!

Vitaminekick nodig? Stap in de auto !
Japanse autobouwer Nissan heeft een nieuwe missie : ervoor zorgen dat een autorit gezond wordt. In Japan dachten ze meteen aan vitamine C, met als gevolg dat de nieuwe modellen vanaf nu voorzien worden met een regelaar die vitamine C zal verspreiden om zo de huid te hydrateren en soepel te houden. Daarnaast komt er een zuiveringssysteem voor de lucht in de auto. "We willen dat de chauffeurs voelen dat het gezonder is in de auto dan erbuiten", aldus een idealistische Nissan-ingenieur in Japan.